Wycena przedsiębiorstw
Dużo lepiej jest kupić wspaniałą firmę za przeciętną cenę, niż przeciętną firmę za wspaniałą cenę.
— Warren Edward Buffett
Certyfikaty i standardy
Dbamy o jakość świadczonych przez nas usług. Nasze kwalifikacje potwierdzają, świadectwa, licencje i certyfikaty. Kierujemy się zasadami dobrej praktyki zawodowej wypracowanej w środowisku naukowym oraz w środowiskach zawodowych: rzeczoznawców majątkowych, księgowych, biegłych rewidentów, konsultantów i przedsiębiorców. W naszych opiniach o wartości przedsiębiorstw stosujemy standardy wyceny:
Rodzaje raportów z wyceny przedsiębiorstw
W ramach usługi wyceny przedsiębiorstwa sporządzamy:
- opinie o wartości przedsiębiorstwa;
- opinie o wartości zorganizowanej części przedsiębiorstwa;
- opinie o wartości udziałów w kapitale własnym przedsiębiorstwa.
Opinie o wartości przedsiębiorstwa realizujemy z zachowaniem etyki zawodowej, profesjonalizmu i działając w zgodzie z naszymi kompetencjami. Kierujemy się bezstronnością, obiektywizmem i niezależnością. Zachowujemy poufność informacji na temat Klienta i przedmiotu wyceny. Raport z wyceny przedsiębiorstwa jest przekazywany wyłącznie Zamawiającemu. Wyjątkiem od tej reguły jest przekazanie wyceny przedsiębiorstwa na żądanie właściwego organu (policja, prokuratura itp.) lub sądu, kiedy sporządzamy opinię o wartości przedsiębiorstwa jako biegły sądowy z zakresu wyceny przedsiębiorstw.
Funkcje wyceny przedsiębiorstwa
Opinia o wartości przedsiębiorstwa pełni przede wszystkim:
- funkcję doradczą (decyzyjną) – dostarcza niezbędnych informacji w związku z zamierzonymi transakcjami kapitałowymi oraz innymi decyzjami zarządczymi;
- funkcję argumentacyjną – dostarcza informacji o przedsiębiorstwie i jego wartości, które mogą wzmacniać siłę przetargową jednej ze stron w prowadzonych negocjacjach;
- funkcję mediacyjną (pośredniczącą, negocjacyjną) – dostarcza niezbędnych informacji dotyczących wartości przedsiębiorstwa w przypadku transakcji kapitałowych, w których opinie stron na temat wartości są rozbieżne;
- funkcję zabezpieczającą – dostarcza informacji dotyczących wartości przedsiębiorstwa w celu zabezpieczenia się przed negatywnymi skutkami sporów na tle wartości;
- funkcję informacyjną (komunikacyjną) – dostarcza informacje istotne z punktu zarządzania przedsiębiorstwem.
Cele wyceny przedsiębiorstwa
Cel wyceny jest uzależniony od funkcji jaką ma pełnić dana wycena. Celem wyceny przedsiębiorstwa, jego zorganizowanej części lub udziału w przedsiębiorstwie, może być ustalenie jego wartości między innymi na potrzeby:
- kupna lub sprzedaży;
- postępowania układowego, upadłościowego lub likwidacji;
- łączenia lub podziału przedsiębiorstw;
- podwyższania kapitału lub umarzania akcji i udziałów;
- określenie wartości aktywów posiadanych przez fundusze;
- postępowań cywilnoprawnych;
- podatkowe;
- sprawozdawczości finansowej;
- weryfikacji zdolności kredytowej i zabezpieczenia kredytu;
- ubezpieczenia;
- odszkodowania;
- kontroli wartości kapitału zaangażowanego przez właściciela w przedsiębiorstwo.
Raport o wartości przedsiębiorstwa
Raport z wyceny przedsiębiorstwa powinien zawierać co najmniej:
I. Specyfikację warunków zlecenia:
- przedmiot wyceny (np. przedsiębiorstwo spółki SA);
- cel wyceny (zakładane wykorzystanie wyceny);
- Zlecającego oraz innych użytkowników wyceny;
- podanie szacowanego standardu wartości i jego definicji;
- określenie podstawowego założenia wyceny (założenie kontynuowania działalności / założenie likwidacji);
- poziom wartości (np. pakiet kontrolny, płynność pakietu);
- datę wyceny (na jaki dzień została przeprowadzona wycena) oraz datę przygotowania raportu;
- źródła informacji użyte w wycenie;
- inne kluczowe informacje i dane niezbędne do przedstawienia przedmiotu wyceny.
II. Opis przedsiębiorstwa i jego otoczenia:
- podanie formy prawnej (np. działalność gospodarcza, sp. jawna, sp. z o.o., SA);
- opis historii przedsiębiorstwa;
- prezentację produktu / usługi;
- prezentację rynku / klientów;
- informacje o zarządzie;
- opis głównych aktywów oraz zobowiązań;
- prezentację ogólnych perspektyw / prognoz dla gospodarki, sektora oraz przedsiębiorstwa;
- opis historycznych transakcji dotyczących przedmiotu wyceny;
- informacje o sezonowości sprzedaży / działalności operacyjnej;
- informacje o konkurencji.
III. Analizę ekonomiczno-finansową:
- analizę historycznych sprawozdań finansowych przedsiębiorstwa;
- wyjaśnienie korekt do sprawozdań finansowych (w przypadku ich dokonywania dla celu przeprowadzenia wyceny);
- przedstawienie głównych założeń do prognozy sprawozdań finansowych (rachunek zysków i strat, bilans, przepływy pieniężne);
- analizę wyniku finansowego przedsiębiorstwa na tle sektora, w którym ono działa (jeśli jest to możliwe i celowe dla wyceny).
IV. Opis zastosowanych metod wyceny oraz rekomendację wartości:
- uzasadnienie wyboru zastosowanych podejść i metod wyceny;
- charakterystykę każdej zastosowanej metody wyceny, z przedstawieniem poszczególnych etapów i procedur;
- wyjaśnienia, w jaki sposób kluczowe wskaźniki / parametry użyte w wycenie zostały oszacowane i przyjęte przez wyceniającego;
- rekomendowaną wartość wraz z uzasadnieniem.
V. Oświadczenia, klauzule, podpis wyceniającego.
Opracowano na podstawie Powszechnych Krajowych Zasad Wyceny (PKZW) – Krajowy Standard Wyceny Specjalistyczny (KSWS): „Ogólne zasady wyceny przedsiębiorstw”, Przewodniczący Zespołu do sprawy Wyceny przedsiębiorstw – prof. Dariusz Zarzecki, uchwalony przez Radę Krajową Polskiej Federacji Stowarzyszeń Rzeczoznawców Majątkowych (PFSRM), Warszawa 2011.